تحلیلگر غربی: روسیه روابط با ایران را بسیار مفید می‌داند

«فِرِد وِیر» تحلیلگر و خبرنگار با سابقه کانادایی با اشاره به سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران به مسکو تاکید کرد، روسیه توسعه روابط با ایران را بسیار مفیدتر از رابطه با غرب می‌داند.

به گزارش گروه بین‌‍الملل خبرگزای فارس، همزمان با سفر آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به پایتخت روسیه، گزارش‌های رسانه‌ها و اظهارنظرهای تحلیلگران درباره این سفر ادامه دارد.

یک خبرنگار با سابقه کانادایی و تحلیلگر مسائل سیاسی درباره سفر ریاست جمهوری ایران به روسیه گفت: روسیه به این نتیجه رسیده است که توسعه روابط با کشورهایی مانند ایران و چین بسیار مفیدتر از رابطه با غرب است.

«فِرِد ویِر» که ساکن مسکو است، در مصاحبه با شبکه تلویزیونی پرس تی وی  گفت: پس از سال ۲۰۱۴، زمانی که تحریم‌ها ضد روسیه آغاز و تنش‌های ژئوپولتیک تشدید شد، روسیه فهمید که تعامل با کشورهای غربی مشکلات زیادی دارد، اما اگر به سمت شرق متوجه شود، کشورهایی با دیدگاه های دوستانه خواهد یافت که پیش‌شرط‌های حقوق بشری برای مذاکرات تعیین نمی‌کنند».

این تحلیلگر غربی ادامه داد: « به همین علت (از نظر روسیه) می‌توان با این کشورها (ایران و روسیه) تعامل و داد و ستد انجام داد. این روند در شکلی گسترده با چین انجام شد و فکر می‌کنم باید منتظر چنین روندی در روابط روسیه و ایران هم باشیم».

فِرِد ویِر افزود: «در دیدارهای مقامات دو  کشور (ایران و روسیه) علاوه بر برجام، مسائل بسیار گسترده‌ای از تجارت گرفته تا فروش تسلیحات و سایر موضوعات، مورد بحث قرار خواهد گرفت که به گرم شدن و تعمیق روابط دو کشور کمک خواهد کرد».

«فِرِد وِیر» تحلیلگر کانادایی

 

از سوی دیگر، شبکه تلویزیونی الجزیره هم گزارشی درباره سفر آیت‌الله رئیسی به مسکو که به دعوت ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه انجام شده، منتشر کرد.

در این گزارش آمده است: همزمان با سفر رئیس جمهور ایران به روسیه، عده ای در تهران درباره روابط با مسکو شک و تردید دارند.

نورالدین الدغیر خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در تهران، درباره سفر آقای رئیسی رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: به علت ویروس کرونا، امکان دیدار ابراهیم رئیسی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در تاجیکستان فراهم نشد، اکنون رؤسای جمهور دو کشور تصمیم گرفتند تا این بار در مسکو با یکدیگر دیدار کنند. دو کشور، مسایل مشترک سیاسی دوجانبه و نیز در سطح منطقه و جهان دارند. دو کشور معتقدند باید زمینه روابط راهبردی بلندمدت را ایجاد کنند. اطلاعات حاکی از آن است که گفت‌و‌گوها در این باره همچنان ادامه دارد و امضای آن تا زمان تکمیل ایده مربوط به آن، به تعویق افتاده است.

شعیب بهمن کارشناس مسایل روسیه در تهران به الجزیره گفت: سفر رئیسی به روسیه، دستیابی به توافقنامه بلندمدت راهبردی را تسریع خواهد کرد. روسیه تلاش می کند توازن سیاسی و نظامی در منطقه ایجاد کند.

در ادامه گزارش الجزیره آمده است: روابط روسیه و ایران فعلا مبتنی بر توافقنامه‌ای است که هر پنج سال تمدید می‌شود و حد و مرز همکاری های امنیتی بین دو کشور را ترسیم می‌کند و مانع از بروز هر نوع تنش بین آنها می‌شود. در معادلات دیدار سران دو کشور روسیه و ایران، روابط نظامی هم مطرح است. تهران فهرستی برای خرید دارد که روی میز روسیه قرار گرفته و منتظر اجرای آنهاست. ایران تمایل دارد ناوگان هوایی خودش را با خرید جنگنده های نسل چهارم نوسازی کند و توانایی نیروی زمینی خودش را هم تقویت کند. اما عده‌ای در داخل خواهان آن هستند که تعامل با روسیه محتاطانه باشد.

این رسانه افزود: «حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، رویکرد کشورش فقط به شرق را تکذیب می‌کند و درباره برقراری روابط متوازن بین شرق و غرب سخن می‌گوید. آیا رویکرد ایران فقط به سوی روسیه و چین است؟ شاید اینطور باشد. عده‌ای از سیاست ایران برای ایجاد توازن بین شرق و غرب سخن می‌گویند و عده ای هم آن را گام بلندی به سوی شرق می‌دانند. به ویژه اگر کشورهای غربی بر اعمال فشار بر ایران اصرار داشته باشند».

انتهای پیام/م

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه