دنا هوشمند شد/خبر خوش برای دوستداران محیط زیست ؛ نگران کننده برای شکارچیان

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد گفت: با نصب و راه اندازی16 ایستگاه برای نخستین بار پارک ملی دنا عملا در مسیر هوشمند سازی قرار گرفت .

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از یاسوج، سید اسدالله هاشمی اظهار کرد: موضوع تحقق شعار و ایده پایش آنلاین مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا مدت‌هاست به طور جد در دستور کار تیم مدیریتی حفاظت محیط زیست استان قرار گرفته بود و خوشبختانه در آخرین روز از دی ماه 1400 با  همکاری دانشگاه یاسوج ، برای نخستین بار بصورت آنلاین و لحظه ای راه اندازی شد.

هاشمی در این خصوص گفت: مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان با وسعت 312 هزار هکتار با 74 محیط بان حفاظت می شوند، مطابق با استاندارد جهانی به ازاء هر هزار هکتار یک محیط‌بان استان با کمبود  238 محیط بان مواجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: هوشمند سازی مناطق یکی از برنامه‌های تیم مدیریتی محیط زیست استان بود که می توانست بخش اعظمی از کمبود محیط بان را جبران کند ، در همین راستا مصمم به اجرای این برنامه بودیم.

وی افزود : پارک ملی دنا بعنوان پایلوت مناطق حفاظت شده هوشمند انتخاب و با همکاری دانشگاه یاسوج   16 ایستگاه پایش در نقاط مختلف آن نصب شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تصریح کرد: این 16 ایستگاه توسط الگوریتم‌های هوش مصنوعی به صورت برخط دادها را شامل، تصاویر، صدای محیطی و ترکیبات گازی ذخیره و به روش های مختلف برای مسئولان ستادی در اتاق مانیتورینگ ارسال می کند.

هاشمی گفت: ایستگاه کاملا بومی و تولید داخل بوده، بصورت خود ایستا بدون نیاز به سیم کشی،  شبکه و برق خود را تامین می‌کند.

این مقام مسئول گفت: دنا برای نخستین بار در این سطح حفاظت می شود پیش بینی شده در آینده نزدیک سایر مناطق را به همین سبک پوشش دهیم.
انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه