مشکل بی آبی پای مدیر کل آب را به سی سخت باز کرد+تصاویر و فیلم

فرماندار دنا در سفر مدیر کل آب وفاضلاب به شهر سی سخت برای بررسی مشکلات موجود از برخه خواست علاوه بر حل مشکلات موجود و تجهیز امکانات برای آبروفاضلاب خواستار حذف تعرفه آب آزاد برای زلزله زدگان شد

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از سی‌سخت، مشکل کم آبی برخی نقاط شهر سی‌سخت باعث شد مدیر عامل آب وفاضلاب استان به سی سخت بیاید و از نزدیک مشکلات را بررسی کند.

در پی بحرانی بی آبی در کشور و به تبع آن در شهر سی سخت،داد مردم بلند شده بود و همه روزه باعث نگرانی‌های فراوانی می شد، بنابراین پناهی فرماندار دنا با دعوت از برخه مدیر کل آب وفاضلاب و مجموعه ایشان به شهر سی سخت خواستار حل وفصل این وضعیت نگران کننده شد.

 فرماندار دنا با قدردانی از آب و فاضلاب استان در زمان زلزله سی‌‌سخت و تلاش برای رفع شکستگی‌ها گفت: طی دو سال اخیر آب آشامیدنی به یک بحران تبدیل شده که کاهش بارندگی‌ها و کم شدن آب‌های زیرزمینی از دلایل آن است.

  پناهی عنوان کرد: شهر سی‌سخت در کنار آب است ولی در برخی نقاط شهر از جمله مسکن مهر کم آبی وجود دارد که می‌شود با نگاه کارشناسی شده این مشکل را حل کرد.

پناهی اظهار داشت: در سادات محمودی کم‌آبی شدید است، در حوزه تمنک اعتبار گذاشته شد و چاه حفر شد، ۳میلیارد هم برای زیر ساخت‌های آب وفاضلاب مصوب شد که می‌طلبد با اولویت کار مطالعاتی دقیق انجام گیرد تا هرچه سریعتر این مشکل مرتفع شود،برای  پروژه‌های در حوزه زیر ساخت از جمله دارشاهای وکریک ۱۲میلیارد در نظر گرفته شده است،مشکل آب شرب امیرآباد، حوزه رودشتی، تنگ رواق، بیژگن، لحه سواره وحوزه سادات محمودی، مازه کژ اعتبار جداگانه دارد که امیدواریم هر چه سریعتر عملیاتی شود، در بحث آب شرب  این روستاها خیرین حاضر به همکاری هستند فقط کافی است مکان مشخص شود.

وی بیان کرد: حوزه گریوه مشکل آب دارند و تنها چشمه موجود جواب‌گوی آب شرب این حوزه نیست و می‌طلبد اعتباری برای این روستا گذاشته شود، امکانات آب و فاضلاب شهرستان دنا از قبیل بیل مکانیکی و دیگر تجهیزات اصلا ندارند و مثل قدیم با بیل و کلنگ حفرها را انجام می‌دهند.

فرماندار دنا گفت: در فصل بهار و تابستان با ورود گردشگر به شهر سی‌سخت، بیشترین فشار بر دوش آب و فاضلاب است که باید به صورت ویژه کارشناسی شود،آب و فاضلاب باید تدابیری بیاندیشد که تعرفه  آب آزاد از دستور کار برای زلزله زدگان خارج شود چرا که ما باید به این مردم  زلزله زده که دچار انواع  مشکلات هستند کمک کنیم و برای پرداخت فیش‌های آب تا پایان سال سخت‌گیری نشود.

همچنین اسفندیار برخه مدیرعامل آب و فاضلاب استان گفت: استانی با این محرومیت و وسعت جغرافیایی مشکلات زیادی در حوزه آب شرب  دارد، وضعیت اقتصادی و اعتباری خیلی ضعیف است و همین کار را برای ما مشکل کرده است به طور مثال برای مازه کژ حداقل ۵ ایستگاه پمپاژ آب  با اعتبار ۱۰میلیاردی نیاز است.

برخه اظهار داشت: از روزی که آب و فاضلاب شهر و روستا با هم ادغام شدند مشکلات ما  دوچندان شده است.سیاست‌ها بر این بوده که اول درآمد داشته باشند بعد هزینه کنید، آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد با هزینه تجهیز چاهها، خرید تجهیزات، خرید کابل وحقوق کارکنان در ماه حدود ۱۱میلیارد حقوق و  مزایا پرداخت می‌کند، این در صورتی است که  در ماه ۶میلیارد درآمدش است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد گفت: اکثر روستاهای ما  فاقد کنتور آب هستند، برای آب و فاضلاب  یک پمپ حداقل ۳۵۰میلیون هزینه دارد،امسال بیش از هر سال دیگری  پروژه‌های آب شهرستان به خصوص در حوزه سادات محمودی و توت نده فعال شده است.

این مسئول عنوان کرد: شهر یاسوج شرایط ویژه‌ای دارد از محل منبع تا شهر یاسوج ۲۰۰ متر اختلاف ارتفاع دارد، در برخی مناطق شهر سی سخت هم ۱۶۰ متر اختلاف ارتفاع وجود دارد که تحمل این فشار به شبکه آبرسانی مشکل است.

همین موضوع کار را به شدت برای ما سخت کرده است، محل منبع ذخیره آب خیلی کم داریم،ما فقط در شهر یاسوج ۲۲۰کیلیومتر شبکه فرسوده آب داریم که یک مشکل اساسی برای آب وفاضلاب است ما سعی می کنیم که محزن ۲۰۰۰متری برای شهر سی سخت در سال ۴۰۱در نظر بگیریم اعتبارات خوبی در بحث زلزله برای شهر سی سخت مصوب شده است که با شروع به کار پیمانکاران بخش عظیمی از این مشکلات حل خواهد شد.

خشنود رئیس آب وفاضلاب دنا گفت:اهداف اصلی  آب و فاضلاب تامین آب شرب مردم است،ما به صورت شبانه روزی در حال رفع مشکلات هستیم، در زمان زلزله حدود ۲۰۰۰ مورد شکستگی رفع کردیم،امیدواریم که بتوانیم مخزنی برای مسکن مهر بسازیم پیشنهاد می دهم از این بودجه ۳میلیاردی ۱ میلیارد برای شیرآلات، یک میلیارد برای لوله‌های فرسوده بگذاریم تا بخش عظیمی از مشکلات شهر سی‌سخت حل شود.

برخه بیان کرد: در این دو سال با بحران بی‌آبی  روبه رو هستیم، انتظار داریم مردم ما را حمایت کنند.

خشنود اظهار داشت: یکی از باورهای غلط  مردم بر این است که بعد از هر بارندگی مشکل آب حل خواهد شد که اینطور نیست و بارندگی نقش بسزایی برای بر طرف شدن بی آبی ندارد و زمان بر است تا مخازن زیرزمینی پرشود.

گفتنی است:در این بازدید فرماندار دنا به همراه برخه مدیر کل آب و فاضلاب، حراست آب و فاضلاب کل، مدیر آب وفاضلاب بویراحمد، خشنود رئیس آب و فاضلاب دنا از محل سرچشمه آب شرب دیدن کردند و تمامی نیروهای آب و فاضلاب توسط برخه مدیر کل به کار گماشته شدند تا در اقدامی ضربتی مشکل آب شرب مردم سی‌سخت حل شود.  

 

 

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه