نیکزاد: افزایش اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۱۴۰۱/ ایجاد صندوق‌های توسعه و عدالت در هر استان

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه عمرانی برای سال1401، ۲۵۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با افزایش همراه است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اردبیل، علی نیکزاد، نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی شامگاه گذشته در برنامه با نمایندگان که از شبکه استانی سبلان پخش می‌شد در خصوص بودجه سال آینده اظهار کرد: کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ با ۱۷۵ رای در مجلس شورای اسلامی تائید شد و هم اکنون کمیسیون تلفیق، بند به بند لایحه بودجه را بررسی می‌کند.

وی با اشاره به مشخصات بودجه ۱۴۰۱ افزود: بودجه پیشنهادی دولت برای سال آینده در لایحه بودجه، یک‌هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان است که از این مبلغ، یک‌هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان مربوط به هزینه‌های جاری شامل؛ حقوق، دستمزد، کمک به صندوق‌های بازنشستگی و ... است.

افزایش اعتبارات عمرانی در بودجه سال ۱۴۰۱

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر افزایش بودجه عمرانی بیان کرد: بودجه عمرانی برای سال آینده، ۲۵۰هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده که با افزایش همراه است و هم چنین نقش نفت در بودجه سال آتی نسبت به سال های گذشته کاهش یافته و این بخش ۳۸درصد از بودجه سال ۱۴۰۱ را تشکیل داده اما در عوض نقش مالیات در بودجه با افزایش همراه است.

وی تاکید کرد: در بودجه سال آینده پیش بینی شده که ۱/۲ میلیون بشکه نفت در روز به قیمت ۶۰ دلار به فروش برسد، در حالی‌که هم‌اکنون قیمت هر بشکه نفت ۸۸دلار است که احتمال محقق شدن بودجه را افزایش می‌دهد و از طرفی دیگر دولت نیز نمی‌تواند مازاد درآمد از فروش نفت را خرج کند بلکه باید از مجلس مجوز بگیرد.

عدم استقراض بانکی از ویژگی‌های بودجه ۱۴۰۱

نیکزاد مساله مهم لایحه بودجه سال آینده را ثبات اقتصادی دانست و اذعان کرد: اگر کسری بودجه نداشته باشیم و دولت اقدام به استقراض از بانک مرکزی که عامل افزایش نقدینگی در جامعه می‌شود، نکند، شاهد ثبات اقتصادی در جامعه خواهیم بود.

ایجاد صندوق‌های توسعه و عدالت در هر استان

وی به دو ویژگی خاص بودجه سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: یکی از این ویژگی‌ها ایجاد صندوق‌های توسعه، پیشرفت و عدالت در هر استان و تزریق ۲هزار میلیارد تومان به‌عنوان سرمایه اولیه است و مقرر شده تا مازاد مالیات‌های تعیین شده و مازاد درآمد فروش اموال به این صندوق تزریق شود. با اختیاراتی که به استانداران داده می‌شود، این صندوق می‌تواند باعث رفع مشکلات اقتصادی استان شود.

نماینده مردم شهرستان‌های اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دومین مساله که اختلاف نظر زیادی هم روی آن وجود دارد، حذف ارز ترجیحی است؛ دولت در لایحه بودجه سال آینده ارز ۴۲۰۰ تومانی را به‌غیر از گندم و دارو حذف کرده و در مقابل این مساله، برنامه‌ریزی شده تا بین ۵۰ تا ۶۰میلیون نفر ایرانی از مبلغی به‌عنوان کمک معیشتی بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: از نظر من نقطه ضعف لایحه بودجه سال آینده، بالا بودن درآمدهای مالیاتی است که در این شرایط کرونایی و وضعیت بازار، فشار مضاعفی بر مردم وارد می‌آورد که باید راه حلی در این‌خصوص اتخاذ شود.

افزایش حقوق کارکنان توام با کنترل تورم باشد

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به افزایش حقوق کارکنان نیز بیان کرد: افزایش حقوق برای سال آینده به طور متوسط ۱۰درصد اعلام شده ولی افزایش حقوق از ۳۰درصد شروع شده و براساس وضعیت حقوقی کنونی، تعیین خواهد شد. یعنی دولت درصدد افزایش بیشتر برای حقوق‌های پائین است و طبق این روش، افرادی که حقوقی پایینی داشته باشند افزایش حقوق بیشتری خواهند داشت.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه تاکید شده که به اندازه تورم باید حقوق کارکنان افزایش داشته باشد و به نظر من دولت باید نسبت به حفظ قدرت خرید مردم نیز توجه ویژه‌ای داشته باشد. کاهش تورم در کنار افزایش حقوق کارکنان باید مدنظر دولت باشد و در چنین شرایطی می‌توان به یک تعادل مناسب در خصوص میزان حقوق و تورم حاکم برجامعه رسید.

نیکزاد مهم‌ترین درخواست کارکنان در مورد حقوق‌ها را رفع تبعیض دانست و اذعان کرد: رئیس جمهور به‌همراه سران قوا باید حداقل و حداکثری برای حقوق‌ها تعیین کنند تا تبعیض در حقوق کارکنان برای همیشه رفع شود.

وی در ادامه با اشاره به بارش سنگین برف در استان اردبیل و تلاش دستگاه‌های خدمات‌رسان اظهار کرد: درخصوص لغو پروازهای اردبیل راسا از فرودگاه‌های کشور پیگیری انجام داده‌ام که چرا باید پروازها در این استان لغو شود.

پیش‌بینی اتفاقات قبل از بحران‌ها

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید بحران‌ها قبل از اتفاق پیش‌بینی شوند. جلسات متعددی توسط استاندار و شهردار تشکیل شده اما باید با درنظر گرفتن امکانات و بخش خصوصی، اقدامات لازم برای رفع مشکلات و بحران‌ها انجام شود.

مشکلات آب و برق استان اردبیل رفع می‌شود

نیکزاد در ادامه با اشاره به رفع مشکلات آب و برق نیز تاکید کرد: در سفر رئیس جمهور به استان اردبیل، ۱۰هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۸هزار و ۴۴۴میلیارد تومان اعتبارات عمرانی مصوب شده که از طریق مجمع نمایندگان از وزرا پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: در استان اردبیل حدود یک‌هزار و ۱۰۵ مگاوات برق تولید می‌شود که مصرف استان، ۴۶۰ مگاوات بوده و مازاد تولید وارد شبکه سراسری می‌شود. در سال آینده اگر این مقدار به ۴۸۰ مگاوات افزایش یابد، مشکل برق استان اردبیل رفع خواهد شد.

نماینده مردم اردبیل در ادامه به مشکل آب در شهرها و روستاها اشاره کرد و گفت: سد عمارت حتما باید امسال آبگیری و حق‌آبه رود ارس تامین شود که باعث شکوفایی منطقه مغان خواهد شد. با انتقال ۵۰میلیون مترمکعب آب از طریق یکی از سدهای شمال یا جنوب استان می‌تواند مشکل آب اردبیل را رفع کند.

انتهای پیام/3463/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه