اراکی‌ها امسال، 5 ماه هوای آلوده تنفس کردند/ افزایش شدت آلایندگی در سومین شهر ناسالم کشور

اراک از ابتدای سال جاری تاکنون 148 روز آلاینده را پشت سر گذاشت و امروز شدت آلایندگی مدارس این شهر را به تعطیلی کشاند.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از اراک براساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ٢٤ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۹ صبح روز برابر با عدد ۱۱۳ و کیفیت هوا ناسالم برای گروه‌های حساس گزارش شد.

همچنین بر اساس این گزارش شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا در ساعت ۹ صبح در اراک  ۱۷۸، در ساعت ۱۱، ۱۹۵ و کیفیت ناسالم برای تمامی گروه‌های سنی بوده است و این شاخص در ساعت ۱۲ به عدد ۲۰۰ رسید.

آلاینده مسئول در شهر اراک ذرات کمتر از ۲.۵ میکرون و علت آلودگی، پدیده وارونگی دما و افزایش آلاینده‌های جوی است.

 تعداد روزهای آلاینده شهر اراک از ابتدای سال جاری تاکنون به 148 روز رسید و آلودگی هوای اراک وضعیت مدارس را به تعطیل کشاند.

آلودگی هوا مدارس را به تعطیل کشاند

بر اساس اعلام آموزش و پرورش استان مرکزی به دلیل آلودگی هوا همه مدارس اراک امروز غیر حضوری برگزار شد.

دانش آموزان مدارس اراک در دو نوبت صبح و عصر از حضور در کلاس های درس معاف و آموزش ها را به صورت غیرحضوری دریافت کردند.

تداوم پتانسیل انباشت آلاینده‌های جوی به دلیل سکون نسبی جو

همچنین بر اساس اعلام سازمان هواشناسی پایداری و سکون نسبی جو تا فردا در استان  ادامه دارد که این وضعیت موجب تداوم پتانسیل انباشت آلاینده‌های جوی و کیفیت هوای ناسالم برای همه گروه‌ها در اراک و سایر مناطق  صنعتی استان از جمله  ساوه و  شازند می‌شود.

واکنش رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک به کاهش تعداد صنایع آلاینده

روز گذشته رئیس شورای اسلامی کلان شهر اراک در واکنش به وضعیت آلودگی هوای اراک در نطق پیش از دستور گفت:  ۱۴ صنعت آلاینده میزان عوارض و سهم خود را به شهرداری پرداخت می‌کنند که شامل ۱۲ کوره آجرپزی، یک واحد کشتارگاه صنعتی و یک شرکت صنعتی است و این مهم باید مورد واکاوی شود که چرا مابقی صنایع سهم آلایندگی خود را پرداخت نمی‌کنند.

سید وحید میرنظامی با تاکید بر اینکه صنایع آلاینده مکلف هستند سهم یک در هزار عوارض فروش خود را در راستای ایجاد کمربند سبز، حفظ و نگهداری فضای سبز شهری هزینه کنند، افزود: بر اساس تبصره یک ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده قدیم و عوارض سبز  قانون مالیات بر ارزش افزوده جدید، صنایع آلاینده باید سهم خود را بپردازند که میزان آلایندگی هیچ‌گونه از صنایع تعیین تکلیف نشده و حق شهروندان در این خصوص تضییع شده است.

رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک همچنین اعلام کرد: بر اساس اعلام مکاتبه مدیر کل وقت اداره حفاظت محیط زیست استان مرکزی در ۳۰ مردادماه سال گذشته، تعداد صنایع آلاینده استان از ۱۵۵ واحد به ۶۴ واحد کاهش یافته که این مهم باید تعیین تکلیف شود بر چه مبنا و پایش علمی صورت گرفته است. 

اراک سومین شهر آلاینده کشور

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز طی روزهای گذشته در جمع خبرنگاران از اراک به عنوان سومین شهر ناسالم کشور یاد کرد و گفت: خشکسالی‌های ۶ ماهه اول امسال، وزش باد و ذرات معلق و علت آلودگی هوای اراک به شمار می‌رود.

سید  مهدی مصطفوی از پایش یک هزار و ۶۸۸ واحد صنعتی خبر داد و گفت: ۴۰ واحد صنعتی به عنوان صنایع آلاینده در استان مرکزی شناسایی شدند که باید  یک درصد از عوارض فروش خود را بر اساس ماده ۳۸ قانون مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کنند و فهرست این صنایع در اختیار امور مالیاتی قرار گرفته شده است.

 

 

 انتهای پیام/ ص

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه