ورزش کردستان در آفساید بی‌توجهی کارخانجات!

استان کردستان دارای استعدادهای درخشان و خوبی در ورزش است و ورزشکاران این استان همیشه با شایستگی و لیاقت و توانایی مراحل رشد را طی کرده و در میادین مختلف افتخارآفرینی کرده‌اند اما در حالیکه چند کارخانه بزرگ تولیدی در استان فعالیت دارند نسبت به تیمداری و یا حمایت از تیم‌های ورزشی استان بی‌تفاوت هستند.

آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد کردستان/عادل خلیلیان؛ ورزش در جوامع امروزی پدیده‌ای مهم محسوب می‌شود و علاقه‌مندان زیادی در سراسر دنیا دارد که همیشه رویدادهای ورزشی را دنبال می‌کنند.

استان کردستان دارای استعدادهای درخشان و خوبی در ورزش ایران زمین است و ورزشکاران این دیار همیشه با شایستگی و لیاقت و توانایی خود و زحمات مربیان مراحل رشد را طی نموده و در میادین مختلف افتخارآفرینی کرده‌اند اما بزرگترین مشکل این استان در بحث ورزش عدم توجه کارخانجات صنعتی است در حالی که در کردستان چند کارخانه بزرگ داریم که به راحتی می‌توانند اسپانسر تیم‌های ورزشی شوند اما این اتفاق تا به حال نیفتاده است.

لزوم حمایت از ورزش

ورزش را به عنوان یک پدیده مهم فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی از دیگر عرصه‌ها جدا می‌کند، پتانسیل‌های بسیار اثرگذار و گاه کم‌نظیر در این عرصه است. اهمیت برند ورزش در بین خواص و عوام، وجود تماشاگران گاه چند ده هزار نفری در یک رویداد به صورت متمرکز، داشتن تماشاگران میلیونی و گاه میلیاردی در بین کل کشورهای جهان، رشد و معرفی ستاره‌های بی‌بدیل به عنوان چهره‌های اثرگذار و با محبوبیت و مقبولیت که در بین عموم افراد جامعه، وجود شرایط تبلیغی گسترده در محیط‌های ورزشی را فراهم می‌کنند، مقبولیتی که افراد حاضر در ورزش در بین نخبگان هر کشور کسب می‌کنند و برخی معافیت‌های قانونی که عرصه را برای حضور در بخش‌های خصوصی و صنعتی در این عرصه تسهیل می‌نمایند و ده‌ها مورد دیگر از این پتانسیل‌ها است که در این مجال فرصت ارائه نیست.

در شرایط اقتصادی حال حاضر جهان که عرصه رقابت به عنوان فاکتوری اثرگذار در رشد یا ورشکستگی برخی از صنایع نقش مهمی بازی می‌کند، قطعاً صنایع اقتصادی نیز با توجه به نقاط قوت و ضعف خود باید فرصت‌های محیط پیرامونی را شناسایی و با اتخاذ استراتژی‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به دنبال ترویج محصولات و خدمات خود با قیمت‌های رقابتی در مکان‌های استراتژیک هستند، تا این رویکرد به نوعی بازارسازی را در عرصه تعادل یا عدم تعادل عرضه و تقاضا بوجود آورد.

آنچه مسلم است اینکه ورزش به عنوان فرصتی بی‌بدیل می‌تواند منجر به برندسازی و مطرح‌شدن برندهای صنعتی در بین عموم جامعه شود. عرصه ورزش یا پتانسیل‌های خود، قطعاً می‌تواند برای صنایع شهرت و محبوبیت ایجاد نموده و آنها را به سمت موفقیت سوق دهد، از این رو به جرات می‌توان گفت پاک‌ترین محیط برای تبلیغ کالاها و خدمات صنعتی بی‌شک محیط‌های ورزشی است.

در این حین نمی‌توان از رشد سرمایه‌گذاری در کشورهای پیشرفته و صنعتی غافل ماند. به عنوان مثال سرمایه‌گذاری یک صد و پنجاه میلیارد دلاری در صنعت ورزش آمریکا این صنعت را هم اکنون به عنوان یکی از 10 صنعت برتر این کشور تبدیل کرده است؛ یا سرمایه‌گذاری‌هایی که در کشورهایی نظیر چین، آلمان و ژاپن در عرصه صنعت ورزشی می‌شود، قابل توجه است.

قاعدتاً آنچه در تعامل دو طرف ورزش و صنعت همگان به دنبال آن هستند، این است که دو طرف تساوی معادله ورزش و صنعت برد ـ برد باشد تا هم صنعت از حضور در ورزش به محبوبیت و شهرت دست یابد و هم ورزش از پتانسیل‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در تقویت بنیه‌ها و دامنه‌های این عرصه استفاده نموده و راس هرم قوی را شکل دهد تا هر روز بیشتر شاهد موفقیت‌های جوانان غیرتمند دیار کردستان در سطح کشور و در عرصه‌های بین‌المللی باشیم.

در سال‌های دور باشگاه‌های مختلف که غالباً از طریق صنایع دولتی حمایت می‌شدند به عرصه ورزش وارد شدند و ضمن اینکه برای خود شهرت دست و پا نمودند.

در سال‌های گذشته باشگاه‌هایی به عرصه آمدند که از طرف صنایع خصوصی حمایت می‌شدند و تجربه نشان داد که این باشگاه‌ها نیز سرمایه‌گذاری‌های در خوری را در ورزش استان انجام دادند و توانستند در بین عوام و خواص به جایگاه‌های خوبی دست یابند و به شهرت برسند، باشگاه‌هایی همانند ساینا، ون، ایستک، تراکتورسازی و... که هر کدام در چند سالی تیمداری کردند.

اما هستند کارخانجاتی که توان حمایت مالی از ورزش را دارند ولی بنابر دلایلی وارد حوزه ورزش نمی‌شوند که در ادامه به برسی آنها می‌پردازیم.

کارخانه پتروشیمی کردستان

کار احداث پتروشیمی کردستان از سال ۸۴ آغاز شد، اما به علت تحریم‌ها تا سال ۸۹ متوقف ماند و از آن سال به بعد مجدداً فعالیت خود را از سر گرفت. شرکت پتروشیمی کردستان در پنجم فروردین ماه ۹۶ با حضور حسن روحانی رئیس‌جمهوری وقت و وزیر نفت وقت به صورت رسمی افتتاح شد.

پتروشیمی کردستان بزرگترین سرمایه‌گذاری صنعتی در کردستان به‌شمار می‌رود و یکی از زیرمجموعه‌های شرکت پتروشیمی باختر در مسیر خط لوله اتیلن‌ غرب به شمار می‌رود. تولیدات این شرکت در بورس کالا تهران عرضه می‌شود و کاربرد اصلی محصول پتروشیمی کردستان، خوراک واحدهای پایین دستی، تولیدکننده انواع فیلم پلی‌اتیلن، فوم پلی‌اتیلن، روکش سیم و کابل، قطعات پلاستیکی است.‌‌‌

متاسفانه در این سال‌ها کارخانه پتروشیمی کردستان هیچ گونه حمایتی از بخش ورزش و باشگاه‌های ورزشی کردستان انجام نداده است و هیچ کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست در حالی که این کارخانه در شهر سنندج مرکز استان واقع شده است و تمام آلودگی و آلایندگی محیط زیستی را برای این شهر دارد اما دریغ از یک ریال حمایت از ورزش!

می‌طلبد استاندار کردستان بعنوان شخص اول اجرایی استان به این موضوع ورود کند و حق را به حق دار برساند چرا که ما هم همانند دیگر استان‌ها این حق را داریم که کارخانه‌ها از ورزشمان حمایت کنند همانند پتروشیمی بندر امام و جاهای دیگر که به خوبی از تیم‌های ورزشی منطقه خود حمایت می‌کنند و باعث ایجاد شور و نشاط در آن شهر هستند.

کارخانه لاستیک بارز کردستان

واحد بزرگ صنعتی لاستیک بارز کردستان در زمینی به مساحت ۴۴ هکتار و با سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۷۳ میلیارد ریالی در شهرک صنعتی دهگلان دارای هفت سالن تولید است که سال ۱۳۹۶ در جریان دومین سفر استانی حسن روحانی رئیس جمهور سابق به کردستان فاز نهایی آن نیز افتتاح شد.

این کارخانه صنعتی که در کردستان واقع شده است به راحتی می‌تواند اسپانسری چند تیم مختلف ورزشی استان را عهده‌دار شود و باعث دلگرمی و اشتیاق میان ورزشکاران و ورزش دوستان کردستانی شود اما متاسفانه کارخانه لاستیک بارز یا نمی‌خواهد وارد بحث ورزش شود و یا اینکه افرادی مخالف حمایت این کارخانه صنعتی از ورزش هستند.

به هر حال باید نمایندگان استان کردستان در مجلس شورای اسلامی پای کار بیایند و به این مسئله ورود کنند که چرا کارخانه بزرگ و وسیعی همانند لاستیک بارز وقتی در این استان واقع شده است چرا از تیم‌های ورزشی این دیار حمایت نمی‌کند در حالی که قبلاً تیم لاستیک بارز کرمان در لیگ دسته یک والیبال ایران حضور داشت واقعا چه فرقی میان استان ما و استان کرمان است، اگر مدیران این شرکت راضی به حمایت از بخش ورزش شوند ورزش کردستان بسیاری از مشکلات خود را حل شده می‌دید اما چرا نباید کارخانه لاستیک بارز حامی ورزش کردستان باشد سوال خیلی از ورزشی‌ها و حتی مردم استان است که امیدواریم حداقل در این دولت جدید به جواب آن برسیم و ما هم دلخوش باشیم که بخشی از مشکلات مالی ورزش استان حل شود.

کارخانه تراکتورسازی کردستان

شرکت تراکتورسازی کردستان از سال ۸۳ در استان فعالیت خود را آغاز کرده است و به عنوان یکی از باثبات‌ترین شرکت‌های مستقر در کردستان، امروز محصولاتش را به چندین کشور صادر می‌کند.

پوشش بازار‌های صادراتی منطقه از جمله افغانستان، عراق و پاکستان از فعالیت‌های این شرکت است.
رسیدن به تولید سالانه ۵ هزار تراکتور هدفی است که مسئولان در صدد تحقق آن هستند.

کارخانه تراکتورسازی کردستان شبکه‌ای از کارخانه بزرگ تراکتورسازی ایران است که ۹۵ درصد قطعات تراکتور‌های این شرکت ساخت داخل است.

علاقه‌مندان به ورزش استان کردستان از شرکت تراکتورسازی خاطرات خوبی دارند جای که در اواخر دهه هشتاد تیم تراکتورسازی کردستان در لیگ برتر بسکتبال ایران حضور داشت و حتی بعنوان پنجم هم رسید تیمی که بازیکنان خارجی و سرمربی خارجی داشت تیمی که امکانات خوبی را برای ورزش محبوب و پرطرفدار بسکتبال در کردستان پیاده کرده بود و در آن سال‌ها ورزش کردستان با تراکتور سازی لذت خاصی داشت اما به یکباره این شرکت تیمداری از ورزش را رها کرد و برای همیشه از ورزش کردستان رفت.

شرکت تراکتورسازی هم که در این آب و خاک قرار دارد می‌تواند همانند گذشته از ورزش این استان حمایت کند و باعث خوشحالی و شادمانی اهالی ورزش و مردم علاقه‌مند به ورزش شود، پس ما همانند گذشته این پتانسیل را داریم که در سطح اول یکی از تیم‌های ورزشی کشور حضور داشته باشیم.

کارخانه ایستک کردستان

شرکت تولیدی خورشید زریبار تولید کننده انواع نوشیدن‌های «ایستک» سنندج را می‌توان به دلیل کیفیت بالای تولیدات، صادرات چشمگیر محصولات به خارج از کشور، اشتغالزایی و ایجاد رونق اقتصادی در استان جزو واحدهای موفق و نمونه کردستان معرفی کرد.

شرکت خورشید زریوار که با برند ایستک فعالیت می‌کند در سال 85 در سنندج فعالیت خود را در زمینه تولید نوشیدنی‌های ماءالشعیر آغاز کرد و در این مدت توانست بسیار موفق عمل کند و به یکی از واحدهای تولیدی موفق انگشت شمار استان کردستان تبدیل شود.

تولیدات این شرکت به کشورهای همسایه، آسیای مرکزی و اروپا و کانادا صادر می‌شود.

کارخانه ایستک کردستان در گذشته حمایت‌های خوبی از ورزش مخصوصا فوتبال استان داشت و حتی در لیگ دسته دوم فوتبال ایران هم حضور پیدا کرد و مردم ورزش دوست این دیار هم خوشحال بودند و خاطرات خوبی از دوران تیمداری ایستک به یاد دارند. اما در سال‌های اخیر بخاطر یک سری اتفاقات ایستک قید تیمداری در ورزش کردستان را زد و این اسپانسر هم به راحتی کنار رفت.

مدیران استانی می‌توانند ایستک را مجاب به تیمداری کنند تا حداقل یک رشته را حمایت کند اما متاسفانه این فرصت برای ورزش ایجاد نشد.

امیدواریم حامی ورزش کردستان شوند

در پایان امید است تعاملی دو طرفه بین متولیان اصلی ورزش استان و صنایع علاقه‌مند صورت پذیرد تا با توجه به پتانسیل‌های موجود در ورزش از قبیل محبوبیت، شهرت، دیده‌شدن، مقبولیت، هواداران بی‌شمار و دیگر موارد صنایع علاقه‌مند شوند تا با حضور در عرصه‌های مختلف ورزش و ارائه خدمات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری زمینه تسهیل ارتقاء ورزش را فراهم نماید و خود نیز با بهره‌مندی از خدمات ارائه شده از جانب متولیان ورزش زمینه موفقیت در ترویج محصولات و خدمات خود را در جامعه ایجاد نماید تا زمینه موفقیت بیش از پیش عرصه‌های ورزش، صنعت و اقتصاد را فراهم آورند.

چرا باید در استان‌های دیگر کارخانجات صنعتی همانند ذوب آهن و سپاهان در اصفهان، فولاد در خوزستان، سایپا و پیکان در تهران، پتروشیمی در بندر امام و... بصورت میلیاردی حامی ورزش باشند اما در استان کردستان پتروشیمی، لاستیک بارز، تراکتورسازی و ایستک در حالی که در خاک کردستان هستند معلوم نیست به چه دلایلی از ورزش کردستان حمایت نمی‌کنند.

امیدواریم در دولت جدید و استاندار جدید و نمایندگان استان در مجلس به این قضیه ورود کنند و ورزش این دیار هم بتواند طعم اسپانسر درست و حسابی را بچشد.

انتهای پیام/2330/73/ ق

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه