جمع‌آوری بزرگ‌ترین موزه کارتون خاورمیانه در تبریز/ اختلاف مسوولان، تیشه‌ای بر ریشه سرمایه فرهنگی

جمع آوری مجموعه کاریکاتور تبریز( بزرگ‌ترین موزه کارتون خاورمیانه) در نوروز به دنبال اختلاف مسئولان توسط شهرداری تبریز خدشه بر سرمایه فرهنگی آذربایجان بد سلیقگی است.

به گزارش آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد از تبریز، سرقت موزه کارتون تبریز خبری بود که در روزهای گذشته در فضای مجازی منتشر شد اما واقعیت جریان چیز دیگری بود. در بررسی این خبر مشخص شد شهرداری تبریز به عنوان مالک این مجموعه به علت اختلاف با اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی، وسایل موجود در موزه را جمع‌آوری کرده است.

اداره کل ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تبریز در اطلاعیه‌ای پیرامون موضوع موزه کاریکاتور اعلام کرد آثار این مجموعه هنری براساس احکام قضائی و توافقات صورت گرفته ما بین استانداری، شهرداری و اداره ارشاد اسلامی استان توسط شعبه ۳ اجرای احکام مدنی دادگستری تبریز و با حضور عوامل نیروی انتظامی، املاک و حقوقی و … به یکی از سالن‌های مقبره الشعرا انتقال یافته است.

یک دستی در شهرداری تبریز حاکم نیست

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز در واکنش به خبر سرقت آثار موزه کاریکاتور تبریز گفت: با پیگیری‌هایی که از طریق شورای شهر تبریز انجام شد با اینکه تقریبا ۱۵ روز قبل جلسه‌ای با شهرداری و شورای شهر تبریز در خصوص این مجموعه داشتیم و تصمیمات خوبی نیز گرفته شد اما افراد حاضر نیز اظهار بی‌اطلاعی کردند که معلوم می‌شود در مجموعه‌ی شهرداری تبریز در مورد تصمیم‌گیری موضوعات یک دستی وجود ندارد.

سید قاسم ناظمی افزود: نمی‌دانیم آثار این مجموعه در چه شرایطی منتقل شده و اکنون چگونه نگهداری می‌شوند؛ فعلا شهرداری پاسخگو نیست اما بعد از معرفی رسمی شهردار آن را پیگیری می‌کنیم.

 

جمع آوری مجموعه کاریکاتور تبریز، خدشه بر سرمایه فرهنگی آذربایجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی جمع آوری مجموعه کاریکاتور تبریز توسط شهرداری را خدشه بر سرمایه فرهنگی آذربایجان عنوان کرد.

احمد حمزه زاده اظهار کرد: «بنای تاریخی باغ گلستان تبریز در سال ۱۳۱۳، همزمان با عمارت ساعت ساخته شده و از اهمیت بسیاری برخوردار است.»

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌ شرقی، ادامه داد: «یکی از ظرفیت های این بنای تاریخی مجموعه کاریکاتور تبریز است که به عنوان مجموعه فاخر در آسیا و جهان شهرت دارد و آثار کارتونیست های برجسته جهان را در خود جای داده بود، اما با توجه به اینکه این بنا در تملک شهرداری تبریز قرار دارد، طی روز گذشته بنابر تصمیمات گرفته شده اقدام به جمع‌آوری این موزه و انتقال آن کرده است.»

او ادامه داد: «این مجموعه همواره مورد توجه هنرمندان آذربایجان و ایران بوده و جمع آوری آن توسط شهرداری نه تنها موجب خدشه بر سرمایه فرهنگی استان شده بلکه آزرده‌خاطر شدن هنرمندان را نیز به دنبال داشته است.»

حمزه زاده اظهار داشت: «از شهرداری تبریز خواستاریم تا با رسیدگی به این موضوع و مرتفع سازی مسائل موجود مابین این نهاد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، نسبت به برپایی مجدد این مجموعه فاخر، اقدام کند. این اداره‌کل آمادگی لازم برای هرگونه همکاری برای بازگشایی مجدد این موزه و آماده‌سازی آن برای بازدید و استفاده علاقه‌مندان دارد.»

موزه کارتون تبریز بزرگترین موزه کارتون خاورمیانه و تنها موزه کارتون ایران است که بیش از 20 هزار اثر اورجینال از صدها هنرمند ایرانی و خارجی را در خود جای داده است.

موزه کاریکاتور تبریز واقع در خانه هنر تبریز، نخستین موزه بزرگ و مجهز در سطح قاره آسیا و پنجمین موزه بزرگ کاریکاتور در جهان است که در آن چندین هزار اثر از استادان و کارتونیست‌ های مشهور جهان در دو گالری نگهداری می ‌شود. این آثار همگی اصل هستند و حاصل برپایی بیش از ۱۰ جشنواره بین‌ المللی در استان می باشند.

موزه کاریکاتور تبریز در اسفند ماه ۱۳۸۵ در بخش غربی خانه هنر این شهر تأسیس شد. قدمت ساختمان خانه هنر تبریز به سال ۱۳۱۸ هجری ‌شمسی بازمی‌ گردد.

خانه هنر تبریز که بنای آن از ابتدای تأسیس تاکنون، چندین بار مرمت و نوسازی شده است، از بخش‌ های مختلفی نظیر سالن‌ های آمفی‌ تئاتر، نگارخانه، ویدئو آرت و کارگاه‌ های نقاشی و کاریکاتور تشکیل شده است.

بیش از یک هزار آلبوم به همراه آرشیو نشریات تاریخی و خارجی در کتابخانه این موزه موجود است و مورد استفاده عموم قرار دارد.

انتهای پیام/ی

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه