اسکان ۱۰۰ هزار نفر مسافر در اقامتگاه‌های ایلام طی ایام نوروز

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام گفت: تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر مسافر گردشگر در اقامتگاه‌های مختلف استان پذیرش شده‌اند که سهم مدارس استان از این تعداد حدود ۲۵ هزار نفر بوده است.

عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد در ایلام گفت: هدف از برپایی نوروزگاه‌ها، ایجاد شور و نشاط اجتماعی در بین مردم در قالب برنامه‌های فرهنگی و سرگرمی باتوجه به آداب و رسوم مناطق مختلف مردم بود.

وی افزود: در استان ایلام ۶ نوروزگاه در ۶ شهرستان استان باتوجه به ظرفیت هر شهر برگزار شد و حضور گسترده و پرشور مردم در این نوروزگاه‌ها بیانگر نیاز و علاقه‌مندی آنها به برنامه‌های شاد است.

دبیر اجرایی ستاد خدمات سفرهای نوروزی استان ایلام یادآور شد: مهمترین مورد در موضوع گردشگری بحث اقامت گردشگران است که باتوجه به اینکه اقامتگاه‌ها در ۲ سال گذشته به علت کرونا فعالیت چندانی نداشتند و تعطیل یا نیمه‌تعطیل بودند اما در نوروز امسال این اقامتگاه‌ها دوباره به مدار فعالیت و پذیرش مهمانان نوروزی بازگشتند.

وی ادامه داد: خانه‌های مسافر به تعداد ۶۰ باب، ۴۵ خانه بومگردی، تجهیز زائرسرای اماکن مذهبی، مهمانسرای ادارات، مدارس و دیگر اقامتگاه‌های استان زیر نظر ستاد خدمات سفرهای نوروزی با ظرفیت پذیرش بین هشت تا ۱۰ هزار نفر در یک شبانه‌روز سامان‌دهی شدند.

شنبه‌زاده اضافه کرد: برای جلوگیری از سرگردانی مسافران نوروزی باتوجه به تکمیل ظرفیت خانه‌های مسافر، بومگردی و زائرسراها، از ظرفیت آموزش و پرورش نیز استفاده شد و تاکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر مسافر گردشگر در اقامتگاه‌های مختلف استان پذیرش شده‌اند که سهم مدارس استان از این تعداد حدود ۲۵ هزار نفر بوده است.

وی افزود: باتوجه به رونق مجدد گردشگری و افزایش تعداد مسافران و گردشگران، هرچند نوروز امسال مشکل خاصی در زمینه اقامت گردشگران گزارش نشد اما توسعه و تکمیل زیرساخت‌های گردشگری و اقامتگاه‌های استان نیاز به بازنگری و توجه بیشتر دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام در مورد حفاظت از آثار باستانی و تاریخی استان نیز با اشاره به اینکه این آثار سند هویت و نماد ما و متعلق به همه نسل‌ها محسوب می‌شوند، تاکید کرد: در استان ایلام نیروهای یگان حفاظت اداره‌کل به طور مستمر و دائمی اماکن مهم تاریخی استان را رصد و پایش می‌کند و البته در کنار نیروهای یگان حفاظت، از انجمن‌های مردم‌نهاد بومی محلی (افزون بر ۷۰۰ نفر) ساکن مناطق روستایی و عشایری نیز برای حفاظت از آثار تاریخی در برابر تخلفات بهره‌گیری می‌شود.

وی درباره صنایع‌دستی استان هم توضیح داد: در هفت شهرستان استان نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی در قالب ۱۱۰ غرفه طی ایام نوروز برای گردشگران دایر شد که این نمایشگاه‌ها با استقبال پرشور مردم و گردشگران نوروزی مواجه شد و فروش مطلوب غرفه‌داران در این مدت کوتاه حاکی از رضایت‌مندی آنها بوده است.

شنبه‌زاده در مورد تحقق شعار امسال رهبری با محوریت تولید و اشتغال هم گفت: صنایع‌دستی یکی از کم‌هزینه‌ترین حوزه‌های ایجاد اشتغال در استان ایلام است که توسعه، رونق و حمایت از این هنر – صنعت می‌تواند فعالان این عرصه را به درآمدزایی پایدار برساند و وجود هنرمندانی که در این حوزه به درآمدزایی و کارآفرینی دست یافته‌اند گواه این مدعا است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه