وقف، مسیری که مسدود نخواهد شد/کارهای نیک، چراغ راه آخرت

تهران- آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد- سنت حسنه وقف و انجام اعمال خیر که بتوان به واسطه آن گره از مشکل کسی باز کرد یا حتی قدمی کوچکی برای رفع گرفتاری شخصی برداشت؛ از جمله مسائلی است که مورد تاکید تمامی ادیان الهی به خصوص دین مبین اسلام است.

به گزارش خبرنگار حج و اوقاف آژانس خبری کارآفرینان اقتصاد، وقف، در لغت به معنای توقف و حبس و در اصطلاح فقهی از عقود اسلامی به معنای حبس کردن مال و جاری کردن منفعت یا ثمره آن برای استفاده عموم مردم، بدون دریافت عوض است.

وقف یکی از برترین مصادیق احسان و نیکوکاری است که در سامان‌دهی زندگی فردی و اجتماعی، نقش فراوانی دارد و از اموری است که قبل از اسلام بین جوامع بشری و بین پیروان همه ادیان متداول بود. بعد از ظهور اسلام این سنت توسط پیامبر اسلام(ص) و امامان معصوم (ع) پایه‌گذاری شد و مردم را به این امر تشویق و ترغیب می‌کردند که در راستای آن موقوفات بسیاری بر جای مانده است.
وقف در قرآن کریم عنوان نشده اما عناوینی همانند صدقه، خیر، برّ، انفاق، احسان ذکر شده که هر یک از این عناوین بر وقف صدق می‌کند. احادیث بسیاری به استحباب وقف اشاره کرده و احکام آن‌را شرح داده‌اند.

وقف سنتی کهن و جهانی به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا موسسه غیر انتفاعی است که منافع مترتبه این بخشش را به مصرف خاصی برساند. جمع این واژه "اوقاف" است و به مال و زمین وقف شده، موقوفه و به شخصی که وقف کند واقف گفته می‌شود.

وقف مسیری که مسدود نخواهد شد

فرصت را مغتنم شمرده و پای گفت وگویی با صدیقه سلطانی از اصفهان نشسته که وی ازمادر مرحوم خود می گوید که، مادرم تا زنده بود فقط به فکر انجام کارهای خیر بود و تکیه کلامش این بود که وقف کردن و کار خیر مسیری است که هیچ‌ ‌گاه نزد خداوند بسته نخواهد شد و بالعکس چراغ هدایت در آخرت است.

مادرم مرحومم مریم چراغی در سال ۱۳۹۹ دیده از جهان فروبست و قبل از فوت ۱۰۰۰ مترمربع زمین خود را با هدف کسب باقیات صالحات به سازمان اوقاف و امور خیریه واگذار کرد.

مادرم بسیار رحیم و دلسوز بود و طاقت دیدن ناراحتی کسی را نداشت و همواره دیگران را به انجام اعمال خیر و خداپسندانه ترغیب می کرد.

سیدالشهدا(ع) را بی نهایت دوست می داشت و به آن عشق می روزید. یادم هست یک بار از کربلا که برگشته بود به مادرم گفتم النگوی طلا چرا دستت نیست نکنه گم کردی، با خنده ای معنادار به من گفت اتفاقا دخترم پیدا کرده ام، راهم را پیدا کرده ایم و النگو، انگشتر و حتی گردنبدم را به نیت رفع مشکل نیازمندان داخل ضریح امام حسین(ع) انداختم و بسیار خوشحالم.

مادرم بسیار تاکید داشت که زندگی دنیا کوتاه‌ ‌تر از آن است که فکرش را بکنید و تا فرصت دارید به یکدیگر کمک کنید و اعمال خیر انجام دهید زیرا همین اعمال به ظاهر کوچک شما چراغ راه و هدایت شما خواهد شد.

سلطانی خود را با یک فرزند دختر و یک پسر، قالیباف و ادامه دهنده راه مادرش عنوان کرد و فعالیت در مسجد محل و انجام کارهای فرهنگی، تفسیر قرآن کریم و برگزاری کلاس های آموزش قرآن را از دیگر فعالیت های خود برای توشه آخرت بیان کرد.

دیدگاه خود را بیان کنید

0 دیدگاه